From Our Blog

Wijnreizen maken…. (deel 1)

Mijn periode bij Oud Reuchlin & Boelen, op dat moment de grootste wijnimporteur van Nederland, is één van de meest toffe, roerige, avontuurlijk periode uit mijn leven. Hoewel ik tijdens deze 3 1/2 jaar ook wel echt mijn dieptepunten heb gekend, herinner ik me nu vooral de mooiste dingen.

Zoals een goed werkgever betaamd, hadden we natuurlijk onze jaarlijkse personeelsuitjes. Maar daar ben ik geen uitzondering in. Het waren de “snoepreisjes” naar toffe wijnhuizen die het allemaal zo geweldig maakten. Hard werken, veel uren maken (die niet altijd in verhouding stonden), maar dat er allemaal voor over hebben omdat de extra’s zo uniek waren;).

Ik werkte bij Oud Reuchlin & Boelen sinds april 2017 als Rayon Manager Horeca. Hier maakte ik kennis met het werken in de buitendienst. Hoewel ik veel ervaring met verkoop én wijn had, is de buitendienst toch echt wel een vak apart. Ik heb even wat tijd nodig gehad om me aan te passen aan deze manier van werken, maar uiteindelijk heb ik mijn draai gevonden.

Binnen veel commerciële buitendienst functie’s werken de werkgevers met KPI’s. De letterlijke vertaling hiervan is: Key Performance Indicators. Oftewel is het het opstellen van kengetallen om de prestaties van de organistatie, of in dit geval een individuele medewerker, te monitoren. Dit met als doelstelling om uiteindelijk de prestaties te verbeteren.

Elke 2 maanden kregen we nieuwe targets waaraan we moesten werken. Deze targets waren vaak opgesteld vanuit Marketing, om op deze manier bepaalde wijnhuizen aandacht te geven, waardoor het volume op deze wijnhuizen zal gaan stijgen. In het begin had ik wat moeite met het vertalen van deze targets naar mijn persoonlijke verhaal richting de klant. Ik vond het vooral lastig om de klant iets voor te stellen, waar ik zelf het gevoel over had dat de klant er toch niets van zou vinden. Echter hielp het erg om buiten kaders te denken, en deze targets in te zetten op een creatieve manier. Het hielp me om creatiever te denken, en niet-voor-de-hand-liggende opties aan de klant voor te stellen

Zo nu en dan waren er zeer uitdagende targets met hele toffe beloningen. De wat kleinere targets werden soms beloond met een mooie fles wijn of een kleine bonus. De grote uitdagingen werden beloond met een plekje in de bus/vliegtuig naar een mooi wijnhuis in het buitenland. Deze targets waren voor mij écht een duwtje in de rug om nét even een stapje extra te zetten. Niet voor extra salaris, maar voor een onvergetelijke ervaring. Het is fantastisch om op plekken te komen, waar je als een gewone bezoeker/toerist nooit zal komen.

Daarnaast was het ook altijd hard werken… als laatste het licht uitdoen, en ‘s ochtends als eerste weer aan het ontbijt. Daarnaast overdag druk zijn met alles in goede banen leiden…maar dat had ik er allemaal voor over! 🙂

Ik heb tijdens mijn periode bij Oud Reuchlin & Boelen drie keer een mooie reis mogen maken. In deze serie van Blogs, deel ik mijn ervaringen tijdens deze reizen.

Pelous Blanc

Tijdens de reis naar rioja-spanje, ontdekte ik samen met collega’s en klanten een heerlijke rioja verdejo. bij ons bezoek aan het wijnhuis waren we allemaal enthousiast, en vervolgens werd de wijn opgenomen in ons assortiment. aangezien ik me met wouter bij de wijn richt op zuid frankrijk, heb ik geen verdejo in mijn assortiment. met de pelous blanc uit de cevennen, heb ik een wijn gevonden die qua stijl lijkt op de verdejo. fris én zacht. sappig en fruitig; een echte doordrinker!

De mooiste reis die ik heb gemaakt voor mijn werk, was de reis naar Rioja, Spanje. We bezochten ons wijnhuis El Coto samen met een groepje klanten en een aantal collega’s.

Het feest begint al op Schiphol; wij waren als bedrijf ook leverancier van HMS Host; de horecatak op Schiphol. Hierdoor begonnen we elke reis op Schiphol in de “Bubbles Seafood & Wine Bar”, een heerlijke wijnbar met verse oesters en dergelijke, gevestigd ná de douane. Hoe vroeg we ook vertrokken; altijd starten met bubbels en desgewenst een oestertje!

We vlogen op Madrid, waarna we in de bus stapten richting het Noorden om hier Finca Museum te bezoeken. Een fantastisch wijnhuis in een warm en droog gebied. Hier maken ze dikke, rijke rode wijnen met veel houtrijping. Natuurlijk werden we hier ontvangen met een heerlijke lunch met veel Spaanse ham en natuurlijk: VEEL WIJN!

Na ons bezoek reden we door naar Logroño, het hoofdstadje van Rioja. Na het inchecken en even opfrissen, lekker de stad inlopen om een fijn restaurant uit te zoeken, met wederom veel wijn!! Om vervolgens de kroeg in te duiken en onvergetelijke momenten te beleven met klanten én collega’s!

‘s Ochtends weer vroeg op voor een wijnhuisbezoek van El Coto. Een gigantisch wijnbedrijf, waar we de wijngaarden zelf bezoeken, en ook samples proeven uit de houten vaten, waarvan er duizenden opgeslagen liggen in het enorme pakhuis. Echt een unieke ervaring. Hier proefden we ook de Verdejo, die we uiteindelijk opgenomen hebben in het assortiment. De 1 1/2 dag daaropvolgend dronken we nog meer wijn, lunchten we met Côte de Boeuf waarna we om half 6 ‘s middags het restaurant uit rolden, en deden we een tapas tour door het stadje waar we in elk tapasbarretje een hapje en een glas wijn dronken!

De laatste dag bezochten we de prachtige stad Bilbao, om vervolgens compleet uitgeput weer huiswaarts te vliegen…. Een onvergetelijke ervaring, die ik voor geen goud had willen missen! Bedankt OR&B!

In deel 2 van deze serie bezoek ik Taittinger Champagne…

0 reacties

Geef een reactie
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.